Zaručený úspěch díky emocím
Velice často se setkáváme s názorem, že v businessu musí jít emoce stranou. Zkrátka práce je práce a lidské pocity, nálady a emoce musí dít do ústraní, aby nezničily nadějný obchod jen z toho důvodu, že z něj nemáme dobrý pocit, nebo je proti našim osobním postojům, názorům nebo dokonce prioritám Je tomu ale skutečně tak? Opravdu nemají emoce ve světě marketingu své místo?
Zamyslíme-li se nad samotnou podstatou věci, je názor, že marketing a emoce seolight.cz nemají nic společného, zcela zcestný. Z psychologického hlediska jsou emoce s lidskou osobností a existencí vůbec, neoddělitelně spjaty. Právě emoce, pocity a nálady ovlivňují naše rozhodování. A zde je skvělá příležitost právě pro marketing, na češ už všichni dobří podnikatelé a businessmani přišli. Zaměřují se tedy právě na emociální stránku nejen svých zákazníků ale také potencionálních sponzorů nebo klientů. Na toto téma byla provedená řada výzkumů, které jasně dokazují, že citově laděná ať už reklama, kampaň nebo výrobek, mají až o 30 % větší úspěšnost než tytéž věci, které byly prezentovány tak jak jsou, to znamená čistě na základě faktů a informací. Zkuste si to sami na sobě, když uvedu pár příkladů. Začneme u toho nejjednoduššího? Koupíte si výrobek, který se vám nelíbí? Určitě ne. A už u tak jednoduché záležitosti jsme k rozhodování použili emoce. Tak dále? Představte si ten samý produkt v našem případě třeba olivové mýdlo. Koupíte si jej od velkovýrobce, nebo od malého prodejce, který přidá příběh o tom, jak začínal svou výrobu v malém řeckém městečku, kde si olivy sám sbíral a společně se svou výrobou prožívali skvělé časy při jeho výrobě a jako třešničku na dortu přihodí i krásný přírodní obal? U tohoto příkladu se setkáváme s ovlivňováním emocí s pomocí příběhu. Rozhlédnete-li se kolem zjistíte, že téměř každá firma má svůj příběh, ve kterých se předhání. Zkrátka příběhy prodávají. Poslední jednoduchý příklad ze života: potřebujete koupit novou televizi, protože jak jistě víte dochází na našem území k přelaďování vysílání. Obcházíte tak obchody a porovnáváte ceny. V prvním obchodě se setkáváte s příjemnou cenou ale s nevrlou obsluhou, která vás ignoruje, tváří otráveně a je na vás ještě ke všemu hrubá. Ve druhém obchodě je cena o trochu vyšší ale setkáváte se s příjemným ochotným personálem, který ještě navíc s radostí poradí a vše vysvětlí. Tak který obchod to bude? Chování ke klientům, sponzorům, zákazníkům a samozřejmě i k personálu, je velice důležité. Velké firmy si tak potrpí na vybraném chování a často přihodí i nějaký ten dárek ve formě bonusu.
Nejčastěji používaným médiem, které ovlivňuje právě na základě emocí, je reklama. Příhodným příkladem jsou neziskové organizace, které na naši emociální stránku doslova útočí za účelem zisku financí. Hlavní věcí je vědět, jaké emoce pro svůj produkt u klienta potřebujete vyvolat a všechno už pak jde samo. Tak co pořád si myslíte, že emoce nemají s marketingem nic společného?