Nejbezpečnější sedadlo ve vlaku
Po smrtelném vykolejení Amtraku ve Philadelphii, při kterém se zabilo nejméně osm lidí a zranilo více než 200 dalších osob, mohou lidé přemýšlet, kde je nejbezpečnější místo, kam si sednout ve vlaku.
Konvenční logika předpokládá, že přední vagón vlaku je nejnebezpečnějším místem v případě čelního nárazu, zatímco poslední vagón je nejméně nebezpečným místem. Ve skutečnosti však vlaky mají devětkrát větší pravděpodobnost, že dojde k jejich vykolejení, než že se srazí s jiným vlakem nebo na vozidlem. Administrace zjistila, že od roku 2005 do roku 2014 bylo okolo 13 200 vykolejení, ve srovnání s přibližně 1450 srážkami.
Studie naznačují, že poškozené kolejnice nebo sváry jsou hlavní příčinou vykolejení na hlavních tratích a tyto problémy častěji způsobují vykolejování v blízkosti přední části vlaku. Celkově může být nejbezpečnějším výběrem vagón, který se nachází jeden nebo dva zpět ze středu vlaku.
Obecně platí, že sedadla blíže uličkám jsou bezpečnější, než sedadla u okna, kde je cestující pravděpodobněji přicházejí do kontaktu s rozbitým sklem nebo podstupují riziko, že je to vyhodí z vlaku.
Bezpečnostní odborníci doporučují také volbu sedadla orientovaného proti směru jízdy, protože osoba, která sedí zády, je méně náchylná ke zranění v průběhu srážky. Vlaky pravděpodobněji narazí po vykolejení do něčeho vedle sebe, než dopředu a zezadu.
Pokud má vlak kavárnu, je dobré se vyvarovat přílišného trávení času v jídelním vagónu, protože tuhé stoly jsou v případě vykolejení nebezpečné.
I přes to jsou vlaky stále jedním z nejbezpečnějších druhů dopravy; v roce 2013 bylo 891 úmrtí v USA spojeno s cestováním po železnici, v porovnání s více než 32 700 úmrtí při dopravní nehodě. A drtivá většina úmrtí na železnici je u osob, které nedodržují bezpečnostní předpisy a úmyslně vbíhají do kolejiště, tím dojde ke srážce s vlakem, což bývá ve většině případech smrtelné.